De mystiske 5 bønner i islam

26753766_1890523601259052_1490183663_n

 

Bøn for mig er først og fremmest tilbedelse til Allah. Jeg synes tit, at jeg hører denne idylliskhed omkring bøn, men min sandhed er, at det kan være hårdt at bede nogen gange. Ikke fysisk hårdt, men psykisk hårdt. Det der gør, at jeg holder mine bønner på trods af en trættende og hård arbejdsdag fx er, at jeg stoler på og har fuld tillid til, at min skaber ved, hvad der er bedst for mig. Jeg tror ikke, at du vil finde mange muslimer, der vil sige det offentligt, at de nogen gange sukker over, ”åh nu er det bøn tid, nu skal jeg til at lave wudu igen, jeg orker ikke”, men det er min sandhed. Og igen, måske er det kun min sandhed. Vi er alle forskellige, og nogen vil måske direkte ryste på hovedet over, at jeg kan tænke sådan. Men min anden sandhed er også, at når jeg har bedt min bøn, så har jeg aldrig fortrudt det, men hvis jeg ikke får bedt min bøn, så kan jeg få følelsen af ærgerlighed over, at jeg ikke var stærk nok til at bede min bøn. Jeg plejer altid at sige, ”hvis man kan løfte sin varme dyne om natten, stå op og lave wudu og tage tøj på og herefter bede sin bøn, så du stærkere end 10 vilde heste.” Det er vigtigt for mig at nævne, at når jeg synes, at det er hårdt at bede, så er det ikke pga. min tro på Allah er svækket, tværtimod kan jeg mærke, at jeg bliver skuffet over, at jeg ikke beder min bøn, for fem bønner er ikke meget, når det kommer til stykket for at prise sin skaber. En anden ting der er vigtigt at huske er, at Gud ikke har brug for at vi beder til ham, men vi mennesker har brug for at bede til ham. Personligt oplever jeg den virkning, at jeg har mere energi og struktur i min hverdag, når jeg overholder mine fem bønner. Om natten oplever jeg ligeledes, at min nakke og læn smerter bliver mindre, når jeg får bedt om natten. Uden at skal lege læge, så tror jeg netop, at det er pga. man får bevæget sig om natten i de forskellige positioner, i stedet for at ligge stiv hele natten igennem. Ting som dette gør, at jeg endnu mere tror og ved, at Allah ved, hvad der er bedst for os mennesker. Profeten Muhammad har også udtalt, at netop bøn er med til at kurere mange sygdomme. ‘Prayer Is a Cure for Many Diseases’ [Ibn Majah]”

Ligeledes er der rent faktisk lavet videnskabelige undersøgelser på, at de forskellige positioner under en bøn hjælper på rygproblemer og øger blodcirkulation i hovedet.

 

26855505_1890523961259016_717784833_n

Hvorfor beder vi muslimer egentlig? Salah(Bøn) som direkte oversat betyder ”at bukke sig” er en af islams fem søjler. Vi beder, fordi vi har fået af vide, at vi skal bede. Simple.

Hvad er det så egentligt, der foregår under denne mystiske bøn?

Under hvert eneste fem bønner skal man recitere kapitel al-fatiha, som er det første kapitel i koranen. Jeg har her prøvet at oversætte den til dansk til jer, da man altid siger det på arabisk – lige meget hvilken nationalitet man har.

Så om du beder i Frankrig, Danmark, Marokko, Kina osv. Så er bønnen præcis den samme verden over. Dette synes jeg er enormt smukt i sig selv.

Surah al-Fatiha:

  1. I Allahs navn, Den nådigste, Den Barmhjertigste.
  2. Al pris tilkommer Allah, universets Herre.
  3. Den Nådigste, Den Barmhjertigste
  4. Dommedagens Hersker
  5. Dig (alene) tilbeder vi, og Dig (alene) beder vi om hjælp.
  6. Led til den rette vej
  7. Vejen, som følges af dem, Du har vist nåde; ikke vejen, som følges af dem, som har vakt (Din) vrede eller er vildfarne.

Fordi jeg er en stor fan af dansk faget, så har jeg prøvet at lave en analyse til jer ud af al-Fatiha, så i bedre kan forstå, hvad det er muslimer siger under bønnen. (Husk dette kapitel er kun en del af bønnen, den er længere endnu) Så hvis i ikke kan lide analyser, så hold jer fra denne del;P

Den monoteistiske gud kommer til udtryk i al-Fatiha, og det beskrives, at det er en barmhjertig og nådig Gud, der er at gøre med. Skelnet mellem mennesket og Gud markeres, og det er Gud, som skal vise mennesket vej, idet at mennesket har brug for Gud til at finde den rette vej i livet. Dette er netop også grunden til, at koranen er kommet til mennesket, i form af en vejledning til mennesket i, hvordan de skal leve deres liv for at opnå Jannah (paradis).

Koranen fortæller mennesket regler for, hvornår man må bede. Det kommer blandt andet til udtryk i kapitel Al-Nisa, vers 43.

”43. O i troende! Gå ikke nær bønnen, når I er berusede, først I er i stand til at forstå, hvad I siger, og heller ikke i en tilstand af urenhed, før I har vasket hele kroppen, med mindre I befinder jer på en rejse. Men hvis I er syge eller er på rejse, kommer tilbage efter at have forrettet jeres nødtørft eller har haft seksuelt samkvem med kvinder og ikke finder vand, så rens jer med ren jord; gnid jer i ansigtet og på hænderne. Allah er nådefuld, tilgivende.”

Her beskrives det, hvordan der kommer påbud til mennesket. Det er vigtigt, at man er i en ren tilstand, når man skal fuldføre sin bøn. Hvis man ikke er i nærheden af vand, så må man bruge rent jord.

Man skal huske at islam kom i en tid, hvor hygiejne ikke var højst på dagsordenen. Jeg ville ønske, at jeg havde nok ord til at beskrive, hvor smukt jeg synes, det er, at islam har tænkt på alt med mennesket. Bønnen viser, hvor vigtig renligheden skal være hos mennesker.

I Kapitel Al-Maídah, vers 6, gåes der mere i dybden med, hvordan denne afrensning skal foregå. ”6. O I troende! Når i stiller op til bøn, så vask ansigtet og hænderne op til albuen, oh stryg jer over hovedet, og vask fødderne op til anklerne. (…..) (Herefter står det samme som i overnævnte vers, udover jord er nu beskrevet, at man må bruge sand.) Den forsætter herefter med: Allah ønsker ikke at pålægge jer vanskelighed, men Han ønsker at gøre jer rene og fuldbyrde Sin nåde mod jer, så I må blive taknemmelige.” Det påpeges her, at Allah ikke er en hård Gud, men Han ønsker at hjælpe mennesket. Hvilket er islam!

Hvis i har spørgsmål ang. bøn eller andre, så smid en kommentar, eller følg mig inde på facebook, søg efter siden: danskogmuslim.dk eller tryk her https://www.facebook.com/Danskogmuslim/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s